"Nagybetűs Élet" program

2008.10.22. 07:20

Eszembe jutott valami, és bocs, ha már létezik hasonló, csak nem tudok róla.

Sok – egyébként jól megalapozott hiszti – szól manapság arról, hogy az iskola nem készíti fel a gyerekeket az életre. Hogy olyanokat tanulnak ott, amit 1 hét múlva már el is felejtenek, ha egyáltalán hajlandók voltak megtanulni. De azokra a kérdésekre, amelyek arról szólnak, hogy hogyan kell boldogulni az élet bonyolult útvesztőiben, "útelágazódásaiban", nem ad választ...

Arra gondoltam, csinálni kéne valami fakultatív (iskola)programot, amely pont ezekről az útvesztőkről szól, csak játékosabb, közösségépítőbb formában. Nem kell itt nagy dolgokra gondolni, pusztán arra, hogy amit nem tanulnak meg a diákok a gimiben, azt itt megtanulhatnák:

Például (eszembejutási sorrendben):

  • Mi az a sárga csekk, amit anyuék kapnak minden hónapban? Hogy kell azt befizetni?
  • Mi a tértivevény, mire jó, hogy kell kitölteni? Meg úgy általában, milyen funkciói vannak még a postának?
  • Mi a pénz? Honnan jön? Miért van egy országnak sok, egy másiknak meg kevés?
  • Hogyan érdemes használni a pénzt? Miért ne verjem el a zsebpénzemet baromságokra?
  • Mi a bank? Mi a jegybank? Hogy működik? Hogyan nyithatok számlát? Hogyan használjuk a bankkártyát? (emlékszem, nekem szabályos stressz volt életemben először pénzt kivenni a kártyámról...)
  • Mi a tőzsde? Ez csak a nagy fejesek játéka, vagy nekem is lehet közöm hozzá?
  • Mire szavazunk 4 évente? Hogy működik? Mik a pártok? Miért veszekednek annyit? (annyi sok naiv iskolás pártaktivista van, akiknek lövésük sincs, hogy amúgy kinek és miért kampányolnak, "de apu is nekik drukkol, úgyhogy biztos ők a jófejek, a másik oldal meg dögöljön meg, de hogy miért, arról foglalmam sincs...")
  • Úgy általában, mi az Országgyűlés, mi a Parlament, mik a bizottságok? Mit csinálnak ott? (vagy mit kéne csinálniuk ott?)
  • Ki az az ombudsman - avagy az országgyűlési biztos? Mire jó, hogy van ilyen ember? Hogyan fordulhat hozzá az egyszerű pór nép?
  • Milyen más állami szolgáltatások vannak még, amiket igénybe vehetek most, és majd felnőttként?
  • Mi a TB és társai?
  • Mi az, hogy adózni? Mi számít adócsalásnak?
  • Idősebb korosztálynak: hogyan kell kitölteni egy adóbevallást, ha érettségi után dolgozni kezdenék?
  • Hol tanuljak tovább? Egyetem vagy inkább valami egyszerűbb szakma passzol nekem? Miért nem ciki egyik sem?
  • Mi a munka egyáltalán? Hogy szerzek majd munkahelyet? Diákként milyen lehetőségem van dolgozni úgy, hogy ne csak kihasználjanak?
  • Mik azok a civil szervezetek? Hogy segíthetnek nekem, és én hogyan segíthetek rajtuk keresztül másoknak? Mi az, hogy önkéntes, mire jó, miért hasznos? Hogy lehetek én is az?
  • Mi az a mentő szolgálat, rendőrség, tűzoltóság? Miért van egy 4. segélyhívó telefonszám is, a 112? Hogy működik ez az egész, és mikor lehet / kell kihívni őket?
  • Milyen jogaim és milyen kötelezettségeim vannak úgy általában most, fiatalkorúként, és ebből mi változik majd meg 18 éves korom után?
  • És milyen jogaim (vagy legalábbis lehetőségeim) vannak, ha vernek, molesztálnak otthon, suliban, máshol?
  • Kihez fordulhatok, ha nem engem, de egy barátomat rendszeresen bántják? Van jogom beleszólni? Hogyan?
  • Hogyan kell személyi igazolványt, útlevelet, egyéb okmányt szerezni? Egyáltalán mit tud még az okmányiroda, miért lehet még odamenni?
  • Gimiseknek, idősebbeknek: Mi az, hogy vállalkozói igazolvány, mikor és miért váltjuk ki? Érdemes? Hogy működik ez az egész?
  • Hogyan kell lakást vásárolni majd, ha nagy leszek, és hogy kell lakcímváltozást bejelenteni?
  • Mi a hitel? Hiteleknél mi a "THM"? Mi a lakáshitel? Mik a veszélyei és az előnyei? Hogy érdemes ilyenhez folyamodni?
  • Milyen pénzmegtakarítási lehetőségem van még a malacperselyen kívül akár már a zsebpénzemből is? Mire érdemes már most félretennem, és mire kell majd felnőttként megtakarítanom? Miért és hol érdemes? Miért érdemes vagy épp nem érdemes lakáselőtakarékoskodásba kezdeni?

Vagy mélyebb témák:

  • Mi a vallás? Mi a hit? Milyen világ-, illetve kisebb vallások vannak? Ők is jók vagy csak az az egyetlen "rendes" vallás, amiben engem megkereszteltek / "beavattak"?
  • Mik az emberi fajok, rasszok? Mi a rasszizmus? Miért tabu téma itt-ott? Akkor most roma vagy cigány? Hogyan érdemes gondolkodni az ezekből adódó társadalmi problémákról? Mi a baj egyáltalán?

...és még kismillió téma szóba jöhetne.

Kik és hogyan csinálhatnák?

Azt hiszem, egy-egy intézménynek erre lenne utoljára pénze és energiája, hogy minden egyes témára előadót szerezzen és fizessen. Ezért ismét az önkéntességben látnám a megoldást, akik hetente egy délután kb. másfél órás foglalkozást tartanának, de élményszerűen. Mondjuk egy alapítvány szervezésében. Tőlük kérhetné egy-egy iskola, vagy épp az alapítvány keresné meg az iskolákat. Az önkéntesek ingyenes képzésben részesülnének az alapítvány részéről, amelyben felkészítést és anyagot kapnának a különböző témakörökhöz. A feladatuk persze nem a katedráról előadás lenne, mert az nem ragad meg, hanem a kiscsoportos foglalkozások tartása. Egy kiscsoport összetartásának és megtartásának persze megvan a maga szabályszerűsége, ezért erre is kapnának felkészítést, de ez már totál részletkérdés...

PERSZE!!! Ki az a barom, aki ingyen vállal ilyet?

Utálom, hogy Magyarországon sokan lenézik és hülyének tekintik az önkéntességet. (De ez egy másik téma.) Valószínűnek tartom - elnézve a többi alapítvány és egyesület önkéntes tevékenységeit -, hogy erre is lenne jelentkező, és szükség is lenne rá. Az önkéntesek sem biztos, hogy rosszul járnának: Tapasztalat, leendő pedagógusoknak szakmai tapasztalat, és rengeteg élmény a gyerekekkel... aki vezetett már kiscsoportot éveken át, az tudja.

No, ez a post nem egy totálisan kifejtett, levezetett tanulmány akart lenni, csak egy ötlet jutott eszmbe a reggeli kávém kortyolgatása közben, és leírtam, mintegy "hangosan" gondolkodva.

A bejegyzés trackback címe:

http://kozonithy.blog.hu/api/trackback/id/tr50725827

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

mick · http://emmausz.freeblog.hu 2008.10.22. 12:30:30

Lehetne írni egy „Tinik könyvét” is, melyben ilyen és ehhez hasonló témák szerepelhetnének. Mivel a válaszok és a hangsúlyok változnak, szinte folymatosan újra írható volna ez a könyv.
Szerkeszd meg! Kérj fel a fejezetek megírására olyanokat, akik egyszerű nyelven képesek megfogalmazni ezekre a nem túl egyszerű kérdésekre a válaszokat.
És még legyen élményszerű is.

redriot77 2008.10.22. 14:08:47

Jó lenne egy ilyen kezdeményezés. Úgy általában több olyan dolgot taníthatnának az iskolában, amit a gyerek a hétköznapi életben is hasznosíthat. Pl. hogyan fúrjunk lyukat a falba, mire való a tipli, hogyan készítsünk el egyszerű ételeket, hogyan szerelünk fel egy villanykapcsolót vagy egy csillárt stb. Rendben, ezt elsősorban a szülőnek kéne megtanítani, de ha pl. technikaórán nem a műanyag cipőkanál készítését, hanem a fúrógép kezelését tanítják meg a nebulóknak, talán hasznosabb lenne az a 45 perc.

amitlatok (törölt) · http://amitlatok.blog.hu/ 2008.10.22. 14:28:33

Jó ez nagyon jó ötlet!
És inkább ez kéne, mint a pirimidin kémia órán...

ZimBabe 2008.10.22. 14:38:03

.maximálisan!.
Elsőrendű ötlet! Reméljük a post írója, vagy valaki aki olvassa, vagy épp' nem olvassa, de beugrik neki - szóval valaki értelmes és hasznos színvonalon megvalósítja az ötletet, illetve redriot77 ötletét szintúgy, és kiad ilyen könyveket! Bár ha jól tudom, pont az állampolg.ismeretek, meg a technikaóra kellene hogy ezeket a tanulságokat átadja - lehet van olyan pedagóg aki átadja ilyenirányú ismereteit, de általában én is inkább a cipőkanál-témákat hallom. Nekünk még tutaj volt a nagy föladat. Bár a technika-tanárnőnk próbálta a fúró használatának csínjait is átadni, de nem sokra ment. (Ezzel együtt nem gondolnám hogy a pirimidin feltétlenül felesleges info.:)

Gery Greyhound // · http://www.bestofgyurcsany.hu 2008.10.22. 14:54:26

Remélem, a gyerekeim postáról már csak a történelemkönyvekből olvashatnak majd.

Amúgy ezeket a dolgokat inkább a szülőnek kellene megtanítani a gyerekekenk.

Nyomek 2008.10.22. 15:02:25

Lehetetlent kívánsz!

Gondolkodtató, életszerű tananyagot? A magyar iskolákba?
A mi tanárainkkal elővezetve (ők egyáltalán tudják, milyen az élet?)?

De szép is lenne!

Egyébként felejtsd el, bár nekem is volna egy pár tippem.

JohnnyB 2008.10.22. 15:02:43

Azta, mekkora poszt!

Még tanárként tapasztaltam én is, hogy a 8.-os nebulóknak, akik már piálni cigizni meg csókolózni tökéletesen tudnak, fingjuk nincs, hogy a hétköznapi életben mit-hogyan-miért kellene.

Megkockáztatom, hogy a felnőttek jelentős része sincs tisztában ezekkel a dolgokkal.

Kommentelők: egészítsük ki a listát!

Miért ne bulizd el az összes fizetésedet, amíg anyádéknál laksz? (Alig van kivétel.)
Milyen jogaid vannak, mint fogyasztó/vásárló. (Vissza ne vidd a hűtőt a boltba!)
Kik, és kik nem korlátozhatják a jogaidat? (BKV ellenőr, biztonsági őr, stb. téma)
Munkavállalóként, munkanélküliként mikor mire vagy jogosult?

JohnnyB 2008.10.22. 15:03:58

@- Gery Greyhound -: biztos vagy benne, hogy a t. szülő ezeket tudja?

nick: 2008.10.22. 15:07:07

van ilyen középiskolákban

bár a szülők feladata lenne alapvetően...

Leonard Zelig 2008.10.22. 15:12:53

Van még pár kérdés:

Mi a karvalytőke és kinek a húsát rágja?
Mi a talajgyökér és hova kapaszkodik?
Mi a szőlőbánya?
Mi a nemjegyzőkönyv?

Vakmacska 2008.10.22. 15:13:21

Jó ötlet, már én is gondolkodtam ezen sokat (csak mostanában nem volt időm blogot se írni). Miért is ne csináljuk meg? Közérdekű netes portálként akár, frissülő tartalommal, ami tartalmazhat mellé "csalogató" dolgokat is, amitől ennek a korosztálynak is érdekes rámennie (a töri se volt annyira menő, aztán elindult a Honfoglaló...). A net attól lenne jó, hogy folyamatosan frissíthető a tartalom, lehet bele interaktív dolgokat tenni. Ha "frontális oktatás" a dolog, akkor már a felénél amőbázni fognak, ha megértik hogy RÁJUK hogy vonatkozik a dolog, ha kérdezhetnek és reagálnak, akkor figyelni fognak. Talán.

Vakmacska 2008.10.22. 15:14:03

A betűtípust viszont érdemes volna megváltoztatni, tisztára összefolynak a sorok itten....

Vakmacska 2008.10.22. 15:16:04

...valamint, elég furi, de én úgy láttam a vonatkozó oldalakon, hogy alkalmanként lehet erre EU-s pénzt kapni. Csak rá ne repüljön valami () -féle figura vagy kamuszervezet (mindenki tudja, kikre gondolok, ZJ-tól SA-ig, meg sokan mások...). mert akkor semmi értelmes nem fog létrejönni.

szepi79 2008.10.22. 15:52:31

nem rossz kezdeményezés, csak nem hinném, hogy életképes lenne.

azok a 7-8. osztályos nebulók, akik már aktivan cigiznek/isznak/egyebet csinálnak, szerinted nincsenek tisztában azzal, hogy ez káros? dehogynem. a csapból is ez folyik, ne cigizz, mer 20-30-40 év múlva rákos leszel és megdöglesz. érdekli őket? nem. akkor valszeg a sárga csekk, meg a pénzmegtakaritás sem fogja őket érzékenyen érinteni...

egyetemre, főiskolára sztem jó lenne, de aki oda kerül, az sztem az ilyemsivel (vagy legalábbis a nagy részével) már magától is tisztában van.

Gabi 2008.10.22. 20:21:34

Kedves fiúk és lányok! Mennyibe kerül ma 1 db kifli?

Gabi 2008.10.27. 22:45:35

- Mi a Fair trade?
- Mi a környezetvédelem? Mi közöm hozzá? Szeretnék, de nem tudok hozzászólni a kérdéshez. Szeretnék tevőlegesen hozzájárulni, de nem tudom, hogy tudnék.
- Mi van a reklámokban, és vajon tényleg csak az van-e, amit ott látok? (A háztartás rendben- és tisztántartása környezetbarát módon. A testi higiénia megtartása környezetbarát módon, nem feltétlenül a reklámok szerint. Avagy mi van a tusfürdőben?)

Gábrosz · http://gabrosz.blogspot.com/ 2008.10.29. 02:56:20

pár pénzügyi kérdésre a válasz eléggé meg van csinálva a bank.freeblog.hu/ oldalon található videóban. talán pont hasonló szándékkal készítette vmelyik bank, még reklámozva is volt.

Kozonithy 2008.10.30. 08:02:18

Köszönöm a sok ötletet! Most már csak el kéne kezdeni kidolgozni őket. :)