Milyen ajándékot szeretsz?

2007.12.27. 02:06

Az idei karácsonyom az ajándékozás terén (is) kifejezetten jól telt. Minden kapott holmi célba talált. Remélem, eképpen gondolják az általam megajándékozottak is, és bocs, ha nem, a szándék megvolt! :)

Régen volt egy elég lúzer szokásom. Ajándékozásom specialitása abban rejlett, hogy azt adtam az embereknek, ami nekem megtetszett. Ezt megspékeltem azzal az indokkal, hogy így magamból adok egy darabot. De egyre inkább azt vettem észre az embereken, hogy ez nem mindig jött be nekik. Idővel azt is észrevettem, hogy míg valaki él-hal az egyik ajándékozási módért (pl. a kézzel készített mütyürökért), addig a másik pont azt nem szereti. Kezdtem kétségbeesni, nem akartam rosszul ajándékozni. Így aztán öntudatlanul is elkezdtem megfigyelni az embereket, és fiókokba kezdtem rendezni őket "kedvelt ajándékkapási mód" alapján, merthogy véleményem szerint mindenkinek más ajándék jön be! Mindenki más típus!

És ezt annyira ritkán vesszük észre! Kevés emberrel találkoztam, aki ajándékozás terén képes akár teljesen elrugaszkodni a saját igényeitől. Mert van olyan ember, aki pl. csak készíteni szeret, és neki szentségtörés, ha vásárolni kényszerül, mert nehezen hiszi el, hogy van olyan ember, aki jobban örül egy – otthon általában nehezen elkészíthető – háztartási gépnek, mint egy egész héten át készülő, ámbár az ajándékozott fél számára  kvázi használhatatlan kispárnának.
Talán nehéz elfogadni, hogy más ember másfajta ajándékot szeret kapni?

Mint mondtam, próbálom az embereket besorolni. Most itt tartok: (persze ezek csak végletek, általában mindig keverednek bennünk ezek az igények):

a) Mindegy, mit kap, csak kézzel készüljön, tehát a hangsúly a kézművességen van. (az ilyen ember általában maga is kézzel, aprólékos munkával készít ajándékot.)

b) Mindegy, mit kap, csak szívből jöjjön. Tehát lehet vásárolt is, a lényeg azon van, hogy mennyire tudja úgy odaadni, hogy a másik pocsolyává olvadjon közben. Itt nagyobb hangsúly van a körítésen is.

c) Mindegy, mit kap, csak egyértelműen előzetes figyelmességen alapuljon. Tehát derüljön ki, hogy egy féléve véletlenül elejtett félmondat ihlette meg az ajándékozót. (bár ez a "c" pont szerencsés, ha szinte mindegyik mással is párosul.)

d) Mindegy, mit kap, csak hasznos legyen. Tehát nem a csomagolás, az ajándék esztétikai szépsége, az elkészítés / a beszerzés módja, vagy a körítés a lényeg, hanem, hogy mennyire van szüksége erre az ajándékra az illetőnek. (én pl. leginkább ilyen vagyok. A hasznos dolgokat szeretem a legjobban. Ilyen értelemben hasznos egy fénykép is, ami passzol a szobámhoz, és ki tudom tenni, de hasznos egy csomag írható DVD is! Persze örülök a többinek is, csak ez dominál. Pl. a gyerekrajz is a gyengém, vagy egy közös emlék, még akkor is, ha nem tudom "használni", csak eltenni.)

e) Nem mindegy, hogy mit kap, inkább legyen előre megbeszélve, nehogy félreértés legyen, vagy nehogy ne tetsszen az illetőnek. Esetleg igénye lehet arra is, hogy együtt vásárolják meg, vagy kifejezetten erre kapjon pénzt az illető, hogy pont a megfelelőt válassza ki.

f) És nem egy olyannal is találkoztam már, aki legjobban azt szereti, ha pénzt kap. Tudja, hogy illúzió romboló, meg nincs meg a kicsomagolás feelingje, de az okozza neki a legnagyobb ajándékélményt, ha minél nagyobb összeget kap, azzal az indokkal, hogy úgyis arra költi, amire szüksége van.

De ezek tényleg csak végletek, és általában mindenkiben több is megvan kisebb-nagyobb mértékben.
Tudsz még ilyen típusokat?

A bejegyzés trackback címe:

https://kozonithy.blog.hu/api/trackback/id/tr6275988

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mick 2007.12.27. 16:49:54

Hozzászólok, mert közérdekű. Sok szempont van még a soroltakon kívül. Egyik fontos a megegyezés a korlátok közé szorítás. Ha én pl. sokkal több értéket kapok, mint amit kínálok, kínosan érzem magam, hiába a sokkal több. Jó dolog megmondani: idén 1000 ft, 5000 ft stb. a limit. (Egy tévéműsor szerint az átlag japán gyerek 3000 dollár értékű tárgyat kap.)
Kicsit fafejű módszer, de beválik, ha mindenki felsorol ötfélét, amiknek örülni tudna. ezekből megkap egyet, de egy apróbb meglepetés még kiegészíti. Így lesz meglepi is, de lesz célzott jó is. Külkön szerencse, ha egy hatodikat évközben elkottyant, s egyiket se kapja az öt közül, hanem a meglepetést.
Szeretném, ha jövőre megbeszélnénk a limit összegét.
süti beállítások módosítása